Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

Sinun edestäsi annettu ja vuodatettu

Säästin tämän Vetelin kirkon alttaritaulusta ottamani kuvan aivan erillistä postausta varten. Ihastuin kovasti tähän alttaritauluun, koska se kuvaa ehtoollista, joka on minulle rakas ja tärkeä asia.

Viime aikoina olen lukenut Raamatusta Johanneksen evankeliumia, jossa on monia aivan ihania kohtia, suorastaan joitain lempikohtiani. Jaan tämän kuvan yhteydessä joitain jakeita Johanneksen evankeliumin kuudennesta luvusta:

"Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois. Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon. Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki. Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet.

----

Minä olen elämän leipä... tämä leipä tulee alas taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää... Sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."

4 kommenttia:

  1. Ihanaa, että sinäkin liität tuon raamatunkohdan ehtoolliseen :) Minullekin ehtoollinen on rakas, enemmän kuin muistoateria.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, vapaissa suunnissahan ehtoollinen on vain muistoateria. Luterilaisille se on enemmän. En toki tiedä miten nämä jakeet oikeaoppisesti kuuluisi selittää, mutta enhän toisaalta yrittänytkään selittää niitä, jaoin vain! :) Minulle ne ainakin puhuvat ehtoollisesta.

      Poista
  2. Kirjoitat niin kauniisti, kiitos tästä. Onpa upea alttaritaulu. -Mukavaa loppuviikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi! Kyllä tosiaan tuo alttaritaulu on upea. Mukavaa loppuviikkoa sinullekin!

      Poista