Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

Itkemättömät itkut ja lohdutuksen Jumala

Joskus elämässä voi olla aikoja, että on epämääräinen paha olo eikä tiedä mistä se johtuu. Kaiken pitäisi olla hyvin, mutta masentaa. Sitten ihminen vielä helposti hakee lohtua niihin oloihinsa aivan vääristä lähteistä: syömisestä, juomisesta, ihmissuhteista, erilaisista riippuvuuksista ja mitä kaikkia näitä on. Kuitenkaan mikään sellainen ei tuo todellista ja kestävää lohtua.

Itsekin olen pitkään ihmetellyt, miksi on niin paha olo, vaikka kaikki on hyvin. No, keväällähän kerroin, että isäni kuolemasta tuli seitsemän vuotta. En silti osannut yhdistää olojani siihen. Minähän olin aina pelännyt isän kuolemaa ja pelännyt, että hajoan, jos hän kuolee. Mutta lopulta vaikka hänen kuolinvuoteensa ääressä ja hautajaisissa itkin, sen jälkeen en pystynyt suremaan. Jatkoin elämääni niin kuin ennenkin, ja minua lohdutti se, että olin isän sairauden aikana ehtinyt sanoa ja tehdä hänelle aikaisemmin sanomatta ja tekemättä jääneitä hyviä asioita. Satuin olemaan myös rakastunut ja onnellinen juuri isän kuoleman aikaan, ja oli paljon muutakin sellaista, ettei suru vain mahtunut elämääni.

Mutta sanotaan, että surematta jäänyt suru sairastuttaa. Niin kai siinä minullekin kävi. Mutta ehkä Jumala oli nyt eheyttänyt minua sen verran, että uskalsin alkaa surra, nimittäin nyt pato on murtunut ja on tullut aika itkeä pois ne itkemättömät itkut.... Surun suuruus on pelottavaa. Ehkä sittenkin oli asiat paremmin niillä, jotka pystyivät heti ajallaan suremaan. Sellaisilla ihmisillä suru ei patoudu.

Tänä aamunakin, kun on ensimmäinen työaamuni, itkin niin että pelkäsin, etten saa sitä loppumaan ennen töihin lähtöä. Miten voikin sattua juuri nyt, kun töissä pitäisi olla pirteä ja iloinen... Toisaalta työ on ehkä pelastus, etten aivan hautaudu suruuni.

Mutta siitä minun piti kirjoittaa, että meidän rakas taivaallinen Isämme on ihmeellinen! Miten hän lohduttaakin juuri surevaa! Ei tarvitse hakea keinotekoista lohtua jostain epäterveellisestä, kuten suklaan syömisestä, kun Jumalalta saa ihan oikeaa lohdutusta.

Nimittäin juuri tänä aamuna kun sitten avasin Juha Vähäsarjan hartauskirjan Joka päivä Jumalan kämmenellä, siellä oli tosi osuva ja lohdullinen teksti. Olihan heti jakeenakin tämä: "Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen" (Matt. 5:4)!

Näin Vähäsarja kirjoittaa:

"Kun Herramme Jeesus Kristus sanoo sinulle, että saat murheissasi ollessasi lohdutuksen, se tarkoittaa, että sinä todella tulet saamaan lohdutuksen. Jumalan sana ei koskaan valehtele. Uskon voi menettää, toivon ja rakkauden myös, mutta Jumalan sana on totta ja pysyy voimassa aikojen loppuun saakka. Kun me hädässämme tartumme vaikka vain yhteen Raamatun sanan lupaukseen kuin hukkuva oljenkorteen, emmekä päästä siitä irti, niin me saamme huomata, kuinka totta Jumalan lupaukset ovat.
  Sinulle, murheen murtamalle, tuo Herramme tänään terveiset: sinä tulet saamaan lohdutuksen. Vaikka nyt olisi kuinka pimeä yö tahansa. Vaikka tie näyttäisi olevan hukassa ja karttaakin alat jo epäillä. Kaikesta huolimatta Jumalan lupaus pitää. Sinä saat lohdutuksen."

Myös löysin psalmeista ihania jakeita, kuten: "Herra on kuullut itkuni äänen" (Ps. 6:9) ja: "Hän on orpojen isä" (Ps. 68:6).

Vaikka on pelottavaa antaa itkemättömien itkujen tulla, sen saa tehdä turvallisesti Isän sylissä, sen Isän, joka on Raamatun mukaan lohdutuksen Jumala. Lopulta itkeminen helpottaa, se purkaa pahaa oloa. Ja siinä on siunaus, jos se saa viedä ihmisen hakemaan apua oikeasta osoitteesta, Isältä, Pojalta ja Pyhältä Hengeltä. Liian kauas Jumalasta minä ainakin niin helposti ajaudun - siis kiitos hänelle, että hänellä on keinot vetää takaisin luokseen!

Tällaista tänään - toivottavasti siinä on jotain lohdullista sanomaa muillekin. Siunausta päivääsi!

8 kommenttia:

  1. Siunausta sinunkin päivääsi! Olipa ihanaa, että sait sellaiset lohdutuksen sanat juuri oikeaan aikaan. Saman tekstin luin kirjasta itsekin aamulla. Osoittautukoon tuo työsi iloksi sinulle:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa mennyt monta päivää ennen kuin ehdin tulla blogiin vastaamaan kommentteihin! Kyllä Jumala osaa meitä lohduttaa. Työ kyllä varmasti tuo iloa elämään.

      Poista
  2. Kiva juttu 😊
    Joskus olen lohdutusta kaivatessani kuvitellut mielessäni että menen Jeesuksen luo lohdutettavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin voikin tosiaan mielessään kuvitella. Että menee Jeesuksen syliin tai että Isä tarttuu kädestä kiinni, niin kuin jossain Jesajan jakeessa sanotaan, että minä tartun sinua kädestä ja autan sinua.

      Poista
  3. Siunausta päivääsi ja työhösi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Siunausta sinunkin päivääsi ja tulevaan viikkoosi!

      Poista
  4. Kiitos tästä postauksesta. Luin sen useamman kerran. On niin ajankohtainen minulle ja tuo lohtua minulle. Vielä kerran lämmin kiitos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla, että sait tästä postauksesta lohtua. Taivaan Isän lohdutusta ja hoitoa sinulle jatkossakin surun keskellä!

      Poista