Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

tiistai 27. kesäkuuta 2017

Anomatonkin saa!

Otsikkoni kuulostaa varmaan röyhkeän epäraamatulliselta. Sanotaanhan Raamatussa nimenomaan, että anova saa, ja toisaalla, että teillä ei ole sen tähden ettette ano. Kuka muka voisi saada Jumalalta jotain rukoilematta?!

No, armoa ne rukousvastauksetkin kuitenkin ovat. Pessimistiäkin, joka ei uskalla uskoa sen vertaa, että edes rukoilisi jotain haluamaansa asiaa, armahdetaan, ja hän saattaa saada vastauksen siihen "rukoukseensa", joka jäi rukoilematta. Mutta olihan hänkin ehkä vähän huokaillut melkein kuin huomaamattaan ja itseltäänkin salaa Jumalan puoleen - ja sekin kuultiin!

Tämän sanon nimittäin omasta kokemuksestani. Minä olen se pessimisti. Ja ihmeellisesti elämässä on ollut johdatusta ja rukousvastauksia, kun taaksepäin katsoo. Onhan ollut paljon vaikeuksia, takaiskuja, pettymyksiä ja kipuakin - mutta sitten myös niitä iloisempia asioita. En ole uskaltanut uskoa mihinkään hyvään enkä ole uskaltanut rukoilla sitä hyvää - ja sitten olenkin äkkiä saanut nähdä, että Jumala voi todella tehdä monin verroin enemmän kuin anomme tai ymmärrämmekään!

Nuorenahan esimerkiksi haaveilin, että olisi ihanaa olla joskus töissä kristillisessä kirjakaupassa. Mutta hautasin pian sen haaveen ja totesin, että tuskinpa sellainen on koskaan mahdollista. Ja tästä on siis jo yli 25 vuotta.

Toissatalvena kun opiskelin vielä kauppiksessa, kuulin eräältä kirjakauppiaalta, että hänen toinen liikkeensä on suljettuna talven ajan työntekijän puutteen takia. Painoin sen korvan taakse ja ajattelin, että ensi talvenahan voisi palata asiaan - mutta en oikeasti uskonut, että hän silloin enää ketään tarvitsisi.

Kävin syksyllä sitten sen raamattukurssin, ja kun tulin sieltä kotiin, oli sellainen masentava tunne, että nyt on elämässä kaikki haaveet toteutettu. Ei ole enää mitään mistä haaveilisi, mikään ei kiinnosta eikä mistään kuitenkaan tulekaan mitään, vaikka yrittäisikin.

Tulin kuitenkin jossain vaiheessa kysyneeksi siitä kirjakaupasta ja kuulin, että siellä ei taaskaan ollut työntekijää. Siitä asti monta kuukautta suunnittelimme tätä asiaa, ja nyt todella olen kristillisessä kirjakaupassa, työ jota en koskaan uskonut tekeväni enkä siksi sitä edes rukoillut! Kyllä anomatonkin saa!

Muutenkin kun olen ollut pessimisti ja odottanut aina jotain pahaa, niin onpa niitä iloisia yllätyksiäkin sitten välillä tullut. Vaikka toki pahaakin on tapahtunut ja tapahtuu, mutta se on sitä Jumalan "vasemman käden työtä", jonka kautta hän myös siunaa meitä, vaikka meistä ei aina siltä näyttäisi.

Juuri nyt on vaihteeksi sellainen hetki, joita joskus elämässä tulee, että kun katsoo vuosia taaksepäin, näkee monien asioiden tarkoituksen ja tajuaa, miten yksi asia on johtanut toiseen ja toinen kolmanteen - ja tässä sitä nyt ollaan. Kaikilla eri vaiheilla oli oma tarkoituksensa ja pala palalta Taivaan Isä kokosi palapeliä, josta nyt näkee taas ainakin jotain. Se on sitä johdatusta. Kyllä meidän rukouksiamme ja rukoilemattomuuksiammekin kuullaan ja meistä huolta pidetään! Ehkäpä siksi saisimme uskaltaa rohkeasti anoakin, koska eivät rukousvastaukset mitään mahdottomuuksia ole uskovan elämässä (vaikka monesti Jumala voikin vastata myös toisin kuin itse haluaisimme).

Siitä kirjakaupasta enemmän kirjablogipostauksessani täällä.

P. S. Toki olen siellä kirjakaupassa tällä hetkellä "vain" työkokeilussa ja tulevaisuus on vielä tuntematon, mutta ei se minua haittaa. Nyt elän tätä hetkeä. Ja tätä hetkeähän meidän muutenkin olisi syytä elää. Huomenna sitten ne huomisen huolet!

8 kommenttia:

  1. Jumala on niin hyvä ja uskollinen, vaikka me olemmekin tällaisia kuin olemme :)

    VastaaPoista
  2. Onnea uuteen työhön! Ihanaa johdatusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! On se todella ihanaa johdatusta. Joskus jotain tällaistakin :)

      Poista
  3. Olipa ihana rukousvastaus kumminkin:) Vaikkei sitä oikein tiedostanut rukoilleensakaan:) Kyllä on niin tutunkuuloisia ajatuksia... Onneksi meitä pessimistejäkin armahdetaan, ja saadaan jotain mieluista, vaikka ei osata uskaltaa toivoakaan. Siunausta työhösi! Ihana asia, että on sellainen kauppa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pessimistillä on lopulta kuitenkin sama Jumala kuin optimistilla! :) On se kyllä ihana kauppa. Siunausta sinullekin sinne!

      Poista
  4. Iloa sinulle unelma-työssäsi :) Kyllähän Jumala voi antaa ihania yllätyksiä, vaikkei niitä uskalla odottaakkaan, itsekkään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Kyllä Jumala voi tehdä monin verroin enemmän kuin me osaamme pyytääkään! Vaikka toki ei elämä pelkkää myötämäkeäkään ole, kuten hyvin tiedämme.

      Poista