Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

lauantai 25. maaliskuuta 2017

Vanhan testamentin opetuksia

Olen tämän vuoden alusta asti lukenut Raamattua Hetkinen-raamatunlukuoppaan kanssa. Se on piristänyt Raamatun lukemistani kovasti ja tuonut siihen uutta intoa. Suosittelen siis muillekin!

Viime aikoina oppaassa on käyty läpi Vanhan testamentin Tuomarien kirjaa. Minua vähän hirvitti etukäteen. En ollut lukenut kyseistä kirjaa aikoihin, mutta muistin, että siellä on paljon kaikenlaista raakuutta ja outoja juttuja.

Olen kuitenkin yllättynyt, miten sekin kirja on nyt puhutellut. Kerrotaan siitä, miten israelilaiset uudestaan ja uudestaan rikkoivat liittonsa Herran kanssa, hylkäsivät hänet ja olivat hänelle uskottomia. Samalla voi vain miettiä, miten monta kertaa on itse tehnyt aivan samoin.

Gideonista muistetaan yleensä vain se, miten hän sai olla voimakkaasti Jumalan käytössä. Mutta en ollut ollenkaan muistanut, että hänkin lopulta käänsi selkänsä Herralleen. Israelilaiset pyysivät häntä kuninkaakseen ja hän kyllä kieltäytyi ja sanoi hurskaan tuntuisesti, että Herran tulee hallita teitä. Mutta samaan hengenvetoon hän jo pyysikin israelilaisilta kultarenkaita - ja mitä sitten tapahtui?

"Kullasta Gideon teki efodi-kasukan kotikaupunkinsa Ofran jumalankuvaa varten. Israelilaiset kävivät palvomassa sitä ja luopuivat Herrasta. Näin kultainen kasukka koitui lankeemukseksi Gideonille ja hänen suvulleen." Tuom. 8:27

Gideonin sanat ja teot olivat siis jyrkässä ristiriidassa keskenään. Hän puhui yhtä ja teki toista. Herran piti muka hallita, mutta kuitenkin Gideon johti kansan epäjumalanpalvontaan. Kuinkahan usein mekin puhumme yhtä ja teemme toista? Monesti ihmisellä on kyllä hyviä aikomuksia, mutta sitten hän ei pystykään elämään ihanteittensa mukaan. Silloin meidän vain pitäisi kääntyä Jeesuksen puoleen eikä lähteä hänen luotaan pois, niin kuin Gideon teki.

Hetkisessä on vuorotellen eri opettajia. Tuomarien kirjan luvut 6-8 käsittelee KRS:n Riitta Keskimäki. Hän valaisee tämän kertomani kahdeksannen luvun tapauksen taustaa näin:

"Luopumus käynnistyi efodi-kasukasta. Kasukka oli osa leeviläisestä Aaronista polveutuvan ylipapin asua. Efodin ja ylipapin paikka oli siellä, missä sijaitsi israelilaisten keskuspyhäkkö liitonarkkuineen. Sinne kansan kuului mennä kohtaamaan Jumala. Sijoittaessaan kultaisen efodin Ofraan manasselainen Gideon sitoi poliittisen ja uskonnollisen vallan itseensä. Teko oli jyrkässä ristiriidassa Jumalan ilmoituksen kanssa. Avoimeksi jää, oliko motiivina ylpeys ja vallanhalu vai pelkästään vieraantuminen Jumalan sanasta. Gideonin avioliittomoraali herättää myös kysymyksiä, samoin se, että hän antoi sivuvaimonsa pojalle nimen Abimelek - Isäni on kuningas. Luopumuksen tuhoisa sato kypsyi Abimelekin aikana."

Surullista on, että vain pari lukua aikaisemmin tämä sama Gideon oli tehnyt uskonpuhdistuksen Ofrassa, kun hän repi maahan Baal-epäjumalan alttarin. Pitkälle ei hänen oma uskonsa kantanut. Tulee mieleen se Uuden testamentin jae, jossa sanotaan, että joka seisoo, katsokoon, ettei kaadu. Kuka tahansa voi luisua pois uskosta, jos ei valvo ja hoida uskonelämäänsä.

Tällaisia ajatuksia tuli mieleen Tuomarien kirjan äärellä.

P. S. Huomasin, että tämä on näköjään sadas postaukseni tähän blogiin... :)

7 kommenttia:

  1. Tosiaan pelottavaa :/ Itsekin olen luullut seisovani tukevalla pohjalla, eivätkä uskomattomien sanat ja epäilykset ole horjuttaneet uskoani. Kuinka ollakaan, toisten uskovien raamattupiirissä lausumat ajatukset keikauttivat veneen nurin niin, että sain sydämeni pohjasta kysellä "Kuka sinä olet, Jumala? Enkö tunnekaan sinua oikein?" Se johtui ihan vain siitä, että olin laiminlyönyt Raamatun lukemisen ja rukouksen ja melkein huomaamattani (tai olin kyllä huomannut, mutta en ollut tehnyt mitään asian hyväksi) etääntynyt Jumalasta. Nyt on hyvä syy ja motivaatio lukea ja etsiä vastauksia pariin kysymykseen. Siihen tarvitaan vähintään koko Uuden testamentin kertaamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siinä helposti käy, kun laiminlyö Raamatun lukemisen ja rukouksen. Itselleni sitä sattuu liiankin usein... Mutta aina on tie takaisin. Ja sanotaanhan Raamatussa myös, että Jumala on voimallinen meidät pystyssä pitämään. Eipä siitä omin voimin mitään tulekaan. Nyt minulla on onneksi taas intoa lukea Raamattua, täytyisi yrittää pitää siitä kiinni! Siunausta! :)

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Hetkinen on sangen tuttu opas täälläkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hyvä opas! Olen iloinen, että tilasin sen :)

      Poista
  4. Juuri muutama päivä sitten muistin sen sun Hetkinen-oppaan ja tuumin, etten ole saanut aikaiseksi vieläkään tutustua siihen ja tilata sitä. Pitäisi taas päästä alkuun raamatun lukemisssa jostakin kohtaa ja joku opas avittaisi sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se ilmestyy kolmen kuukauden välein ja juuri nyt alkaakin uusi vihkonen huhtikuun alusta, joten nyt olisi hyvä sauma tilata. Sen voi tilata Raamatunlukijain Liiton nettisivulta, muistaakseni osoite on www.rll.fi. Suosittelen! :)

      Poista