Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

perjantai 8. heinäkuuta 2016

Armollisia näköaloja rukoukseen

Viimeisin kirpputorilöytöni on Shaw Cliftonin kirja Kaikki on pysyvästi toisin. Kirja on tarkoitettu rohkaisuksi sekä uskossaan nuorille että varttuneille kristityille. Olen lukenut vasta vähän alkua, ja ainakin se on aika lailla uskonelämän alkeita, kuten Raamatun lukemisen, rukouksen ja seurakuntayhteyden tärkeydestä, mutta kyllä ainakin itse joudun uudestaan ja uudestaan palaamaan juuri niihin alkeisiin, vaikka uskonelämää on jo pitkästi takana.

Kirjoittaja on Pelastusarmeijan upseeri, joten hänellä on toki siellä täällä heidän omia painotuksiaan, mutta on myös paljon sellaista asiaa, joka sopii kenen tahansa luettavaksi, olivatpa opilliset käsityksemme sitten kuinka erilaiset tahansa. Kuten juuri se Raamatun lukemisen ja rukouksen tärkeys.

Rukouksesta hän kirjoittaa ihanan vapauttavia ajatuksia. Jaan tässä joitain niiistä teille.

Ensiksikin hän toteaa, että Raamatun mukaan me emme ole mitään ihmeellisiä rukoilijoita, sanotaanhan siellä - Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla. Pidä siis matalaa profiilia, kun puhut rukoilemisen taidostasi, Clifton sanoo. Ja jatkaa vähän myöhemmin - Miten rohkaisevaa onkaan heti alusta alkaen käsittää, että Jumala synnyttää jokaisen ajatuksen, joka sinussa puhkeaa rukoukseksi. Mihinkään itsekehuskeluun ei siis ole aihetta. Jumala tietää, millaista apua tarvitsemme, siksi Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Room. 8.26. Sinun ei siis tarvitse tuskailla lainkaan sen vuoksi, ettet ole vuolas tai riittävän kaunopuheinen rukoilija. 

 Toinen rohkaiseva asia kyseisessä luvussa rukouksesta on se, miten kirjoittaja ottaa huomioon eri luonnetyypit rukoilijoina. Itse ainakin olen liikaa kokenut ulkopuolelta tulevaa painetta, että pitäisi olla juuri sellainen rukoilija kuin muutkin, ns. parempina rukoilijoina pitämäni henkilöt. Tässä Cliftonin ajatuksia ulospäinsuuntautuneen ja sisäänpäinkääntyneen luonteen rukouksesta.

Jos olet vilkas ja ulospäinsuuntautunut, älä pakota itseäsi hiljaiseen ja yksinäiseen mietiskelyyn tunniksi päivässä. Se olisi sinunlaiseltasi liikaa vaadittu, saisit vain pettyä itseesi, ja intosi rukoilla lopahtaisi. Voit tietenkin olla jonkin aikaa kahdestaan Jumalan kanssa, mutta älä kaihda rukoilemista jonkun kristityn ystävän, sukulaisen tai työtoverin kanssa. Pieni rukouspiiri tai yhteinen rukouskokous voi olla sinun juttusi. Etsi innokkaasti sinulle sopivia tapoja rukoilla. Äänettömyyden sijaan sinusta kenties voi tuntua hyvältä sanoa rukouksesi ääneen, tai ehkä rauhoittava, instrumentaalinen hengellinen musiikki auttaa sinua keskittymään. 

Jos taas olet hyvin arka ja sisäänpäinkääntynyt, ääneen rukoileminen saattaa tuntua sinusta todella ahdistavalta. Älä pakota itseäsi millään tavoin tähän suuntaan. Jos viihdyt itseksesi, silloin yksinään rukoileminen on sinulle luontevinta. Jumala tietää, että olemme erilaisia ja että reagoimme asioihin eri tavalla. Ole kärsivällinen, kun etsit persoonallesi ja hengellisille tarpeillesi sopivinta tapaa rukoilla. 

Miten ihanan vapauttavaa, että ei esitetä mitään pakkoa ja vaatimusta, millainen rukoilija pitäisi olla, vaan saa aivan omasta persoonastaan käsin ja omana itsenään tulla Isän eteen. Olisihan se kauheaa, jos Jumalan lapsen pitäisi rakastavalle Isälleen teeskennellä.

6 kommenttia:

  1. Hyviä ajatuksia vaikuttaa olevan. Itselleni tärkeä kirja rukouksen opetteluun on ollut Ole Hallesbyn Rukouksen ihmeellinen maailma. Se on kirja, joka teki minuun syvän vaikutuksen ja sitä voin todella suositella luettavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä Hallesbyn kirjaa en olekaan lukenut. Pitääpä lukea se, jos joskus löydän jostain.

      Poista
    2. Ihan kuin olisin matkalla nähnyt jossain tuon Hallesbyn kirjan. En kumminkaan ottanut sitä edes käteeni, koska ajattelin jotenkin niin, että jos se on jotenkin vaativaa tekstiä... Olisi näköjään kannattanut katsoa sitä. Olikos se juuri tuo Hallesby jolta oli sellainen luonnekirjakin? Meillä on sellainen ja se oli mielenkiintoinen.

      Poista
  2. Oli kyllä hyviä ajatuksia nämä! Tuokin, että otetaan huomioon ihmisen luonne. Itse en ole koskaan osannut rukoilla ääneen toisten kuullen. Hiljaa omassa mielessä, kaikessa rauhassa sopii minulle. Ja tuo oli myös ilahduttava ajatus, että Jumalalta on lähtöisin se, mikä meissä rukoukseksi puhkeaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on sama vika, että en osaa rukoilla ääneen ja menen ihan lukkoon toisten pitkistä ja kaunopuheisista rukouksista. Hyvä siis, että kukin saa rukoilla luonteensa mukaan.

      Poista