Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

tiistai 28. kesäkuuta 2016

Kallis hunajan pisara Kristus-kalliosta

Kallis hunajan pisara Kristus-kalliosta on Thomas Wilcoxin kirja, joka on kooltaan pieni, mutta sisällöltään painavaa asiaa. Se on suorastaan dynamiittia sille, jolta on armo ja Kristus kadoksissa joko omiin synteihin tai omiin hyviin tekoihin katsomisen takia. Laitan tähän joitain lainauksia kyseisestä kirjasta.

Huolehdi siitä, että synnin sieluusi tekemä haava tulee Kristuksen verellä täydellisesti parannetuksi, äläkä itse yritä parantaa sitä velvollisuuksien täyttämisellä, anteliaisuudella tai muilla omilla teoilla. Mitä muuta parannuskeinoa käytätkin kuin Kristuksen verta, se myrkyttää haavan. 

Kun arkisen elämän  keskellä ja kaikissa ahdistuksissa voi sanoa Kristus yksin Kristus, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi, lunastukseksi, 1. Kor. 1.30, ei nöyrtymiseni, eivät tekoni, ei armon kokemukseni eikä  mikään muu, silloin on ihminen päässyt sinne, mihin aallot eivät ylety.

Kun synnintunto on herännyt, varo, ettet sitä rauhoita muulla kuin Kristuksen verellä, sillä muuten paadut. Tee Kristus rauhaksesi, Ef. 2.14, älä hyviä töitäsi, älä kyyneleitäsi tms. Sinä voit karkottaa Kristuksen luotasi yhtä hyvin hyvillä teoillasi kuin synneilläsi. Katso Kristukseen ja tee hyviä töitä niin paljon kuin tahdot. Seiso koko painollasi Kristuksen vanhurskauden varassa. Varo, ettei toinen jalkasi seiso omalla vanhurskaudella.

Koko Raamatussa ei ole yhtään ainoata kovaa sanaa köyhää, omasta vanhurskaudesta riisuttua syntistä vastaan. Ei, Raamattu osoittaa selvästi, että vain sellaiselle ihmiselle kuuluu evankeliumin armo. 

Älä masennu moninaisista kiusauksista, Jaak. 1.2. Niiden aaltojen tehtävänä ei ehkä olekaan hukuttaa sinua, vaan nostaa sinut pois itsestäsi Kristus-kalliolle.

Katsele enemmän vanhurskauttamistasi kuin pyhitystä. Älä korkeimmissakaan käskyissä ajattele Kristusta vaatijana, vaan maksajana, joka on ottanut tehtäväkseen velan maksamisen. Jos olet katsellut omia päätöksiäsi, ponnistuksiasi, tekojasi, velvollisuuksiasi ja mielenlaatuasi enemmän kuin Kristusta, se käy sinulle kovin kalliiksi. Onko ihme, että kuljet valitellen.

Älä mittaa Kristuksen rakkautta kokemustesi, vaan lupausten mukaan.

Usko ei tahdo tietää muusta kuin Kristuksesta, jolla on niin sanomaton kirkkaus, että siihen katoavat sekä sinun pyhityksesi että syntisi.

4 kommenttia:

  1. Mietin, että olenkohan lukenut tuon kirjan joskus. Nimi tuntuu tutulle mutta varma en ole. Vaikuttaa sangen asialliselle kirjalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se on oikein asiallinen kirja. Minäkin olin kuullut nimen ennenkin, mutta kerran sitten jossain näin sen ja ostin.

      Poista
  2. Meiltä tuo löytyy hyllystä, mutta en ole kai lukenut sitä. Olisi ehkä hyvä kaivella se esiin ja luettavaksi:)

    VastaaPoista