Vanha virsi

Vanha virsi
Elävän veden virrat. Evankeliumijuhlat Virroilla 2016.

perjantai 27. toukokuuta 2016

Tunnustamisesta ja kieltämisestä

Tänään lisää vapauttavia ajatuksia Väinö Uusitalon kirjasta Matkalla uskotaan. Nimittäin Raamatussa on kohtia, jotka voivat alkaa ahdistaa heikkoa vaeltajaa, ja yksi sellainen on se, jossa Jeesus sanoo, että joka kieltää hänet ihmisten edessä, sen hän kieltää Isänsä edessä. Ja helposti sitä lukiessaan ajattelee, että jos ei toitota uskostaan kovaan ääneen ja yritä käännyttää kaikkia vastaantulijoita, niin silloin on se kurja kieltäjä.

Mutta Uusitalo kirjoittaa kirjassaan, että Jeesuksen kieltäminen on julkista ja aktiivista. Kieltäjä on vakuuttunut, että Jeesus-jutut ovat valhetta, ja yrittää saada uskovatkin luopumaan uskostaan. Näistä kieltäjistä Jeesus sanoi, että joka kieltää hänet ihmisten edessä, sen hänkin kieltää Isänsä ja pyhien enkeleiden edessä viimeisenä päivänä.

Entä sitten kieltäjä-Pietari, kysyy Uusitalo. Ja vastaa, että eräässä mielessä Pietari ei ollut kieltäjä. Kyllä hän Jeesukseen uskoi, mutta peloissaan sortui valehtelijaksi. Oikea kieltäjä olisi astunut esiin, kertonut kielteisiä asioita entisestä johtajastaan ja koettanut saada hänelle mahdollisimman kovan tuomion.  Tapaus ylipapin pihalla sopii hyvin Paavalin sanoihin lankeilevista kristityistä - jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena, sillä itseään kieltää hän ei saata.

Tämän luettuamme mekin kai tajuamme, että vaikka välillä sorrumme Pietareiksi, emme silti ole aktiivisia kieltäjiä, jotka vastustaisimme Jeesusta kaikin voimin. Arkuus ja kieltäminen ovat myös kaksi eri asiaa. Ja uskonsa voi näyttää monella tavalla - ei kaikkien ole tarkoitus olla kovaäänisiä todistajia, jos eivät muutenkaan ole luonteeltaan sellaisia. Jokainen saa olla luonteeltaan sellainen miksi Luoja itse on hänet luonut.

6 kommenttia:

  1. Tuo Pietari-kohta Raamatussa on lohduttanut minua usein. Itsellä on arkuus tuoda julki uskoaan sen vuoksi, että lapsena on koulussa kiusattu asian takia. Onneksi Jumala näkee sydämeen eikä vaan suun julki tuomia sanoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama vika täällä, että on kiusaamistausta. Ja maallisissakaan asioissa en helposti tuo mielipiteitäni julki, jos muut ajattelevat eri tavalla, joten kuinkapa sitä olisi uskonasioissakaan sen kummempi. Mutta Jumala näkee tosiaan sydämeen.

      Poista
  2. Vapauttavaa tekstiä todellakin. Minä en ole koskaan osannut puhua näistä asioista, paitsi sellaisten kanssa, jotka itsekin uskovat. Ja sama on minullakin, että en kovin helposti tuo mielipiteitäni keskusteluissa esiin muutenkaan. Tuo Pietarin tapaus on minulle jotenkin läheinen erään aikanaan koulussa sattuneen tapauksen tähden. Minulla roikkui lapsena takin vetoketjussa sellainen avaimenperä, joihin sai siis muovikotelon sisään jonkin kuvan. Minulla oli siinä joku raamatunaiheinen, en enää muista mikä, kun joku koulussa sen perusteella kysyi, olenko uskovainen? Minä en uskaltanut sitä myöntää, vaan jotenkin tuumasin, ettei sen sitä tarvitse tarkoittaa... No, arvaahan sen, ettei siitä puheesta kovin kivat ajatukset itsellä jälkikäteen olleet, mutta tuo tapaus lienee tehnyt Pietarista jotenkin mieluisen raamatunhenkilön minulle:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin minulle Pietari on aina ollut läheinen ja rohkaiseva henkilö. Häneen on helppo samaistua, kun hän mokaili niin paljon, myös tässä kieltämisasiassa.

      Poista
  3. Toisten yskovien yhteys rakentaa, kiva että on löytynyt uskovien blogeja, joista voi lukea rakentavaa tekstiä ja tuntea olevansa sisar toisten kanssa.Pietari sai kokea paljon ollessaan Jeesuksen seuraaja, vaikka hän kielsi myös Herransa, silti hän todella rakasti syvästi Jeesusta,me saamme rukoilla täällä nyt että Jeesus antaisi meille rakkautta, että voimme ja pystymme rakastamaan häntä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minustakin on kiva, kun olen löytänyt uskovien blogeja täältä. Voi netissäkin kokea uskovien yhteyttä. Kyllä rakkautta Jeesusta kohtaan saa rukoilla, ja hän itse on se, joka sitä voi meille antaa.

      Poista